onsdag, august 02, 2006

Åpent brev til alle nordmenn

Kjære landsmenn og -kvinner.
Jeg vet denne bloggen skulle handle om politikk, men jeg har noe på hjertet og det er min blogg så jeg gjør hva jeg vil. Det er nemlig noe jeg må si til dere. Det handler om forholdet ditt til sola. Jeg vet dere er glade i den, og så langt mot nord som vi bor kunne vi gjerne sett mer til den. Men desverre, jeg må si det, sola elsker ikke dere.

Det er faktisk sånn at de aller fleste nordmenn har en hud som ikke er særlig kompatibel med sola. For å si det sånn, det er en grunn til at vi bor så langt nord. Det er faktisk veldig sjeldent at blondt hår, blå øyne og brunsvidd hud går godt sammen. Dette gjelder kanskje spesielt kvinner. Det ser faktisk vanligvis fælt ut.
Enda verre blir det når huden ikke blir brun men tvertimot neonrosa. Ingen, absolutt ingen kler rød hud. Selv ikke nordmenn og nordkvinner.

En annen ting: Selv om det er sol ute er det ikke påkrevd å få mest mulig ut av den. Spesielt hvis det er godt over 30 grader ute. I fjor sommer var jeg i Japan, der det var 35 grader, en luftfuktighet på nært 100% og alle fornuftige japanesere går med parasoll eller holder seg i skyggen. På gjestehuset der jeg bodde hadde vi tilgang til taket hvor vi kunne henge klesvasken til tørk eller bare slappe av. En varm dag jeg gikk opp dit med klesvasken satt det en vestlending der oppe midt i solsteiken i en pøl av svette, med små elver rennende ned av kroppen og med en halvannen-litersflaske med vann i hver hånd. Når han så meg stønnet han frem:"De e så varmt, eg orke ikkje mer" Nei, tenkte jeg, så rart. Jeg forstår ikke hvor det masochistiske instinktet til å pine seg i varmen kommer fra, men kjære landsmenn, slutt med det. Ikke rart middelaldrende japanesere, igjen spesielt kvinner, har mye, mye bedre hud enn nordmenn. For mye sol ødelegger faktisk huden på sikt, spesielt hvis man som oss, har en mangel på pigmenter i huden. Og da har jeg ikke en gang nevnt kreftfaren.

Med vennlig hilsen

Betrakteren.

2 Comments:

Anonymous Knut Stian Olsen said...

Jasså! Har Betrakteren blitt solbrent nå?

Hevner seg ved å advare mot vår livgivende sol

;O)

1:14 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Hmm, ja, jo altså... ble tvunget med på stranden av familien igår. Altfor varmt og altfor mye sand... ;) Sommerferie i ett nøtteskall det.

1:40 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home