lørdag, juli 22, 2006

Dragnis dårskap

Det er sjeldent man leser blogginnlegg som ved ren dumskap inspirerer deg til å lage egen blogg for å kommentere. Men det har altså dragni.no gjort. Så her kommer ett par kjappe kommentarer.


Først vil jeg si at jeg ikke støtter Israels krigføring i Libanon, blant annet fordi den virker mot sin hensikt.

MEN:
1) Når man sammenligner Israel med Nazi-Tyskland er det tydelig at man har mistet alt politisk og moralsk gangsyn. Israel prøver ikke å okkupere Libanon for å få Lebensraum, de prøver å eliminere en væpnet milits som driver med terror. Jeg er ikke enig med måten de gjør det på, men de har absolutt ikke samme hensikt som nazistene hadde. Det å sammenligne sivile tap i Libanon med de som ble drept av Gestapo i Norge er historieløst, for å ikke si menigsløst.

2) De har eller ikke samme metode. Israel gjør alt de kan for å knuse Hizbollah, men de dreper ikke sivile bare for å drepe sivile. De sivile som har dødd, ble drept i angrep mot Hizbollah. Det har også noe med at både Hizbollah og Hamas har en tendens til å bruke boligstrøk som oppskytningsplattform for raketter mot Israel. (Og i motsetning til Isreal sikter de faktisk først og fremst på sivile mål.)

I tillegg så er det utrolig at de ikke skjønner at de skader sin egen sak ved å sammenligne Israel med Hitler. Har man sammenlignet med Hitler taper man som regel debatten. Absurditet vinner ingen hearts and minds....

Forøvrig er dette et godt eksempel på Godwins lov.

Oppdatering: Han heter selvfølgelig Drægni og ikke Dragni. Beklager.

7 Comments:

Anonymous Machiavelli said...

"Først vil jeg si at jeg ikke støtter Israels krigføring i Libanon, blant annet fordi den virker mot sin hensikt"

Ok, endelig en redeeming/mitigating-faktor i din favør.. Enda bra at du ikke er helt "hjernevasket", fra ditt ståsted i mediekontrollens nåværende hjemland, USA...

9:26 p.m.  
Anonymous Machiavelli said...

Men kan du vise meg et eksempel på at den nazistiske okkupasjonsmakten i Norge noensinne drepte sivile bare for å drepe sivile?

Snarere var det vel helst motstandsgruppene de konsentrerte seg om, var det ikke?

Drægni satte ting på spissen, men han var helt klart inne på noe. Jødene ser på seg selv som übermensch, og palestinerne/libaneserne som untermenschen som de stort sett kan tillate seg å behandle og skalte og valte med som de vil.

Selv når libaneserne nettopp hadde utviklet et så fremragende sivilt samfunn at de kunne utgjøre en seriøs konkurranse for Israel med tanke på turisme, kapitalplasseringer og verdens gunst.

Kanskje nettopp derfor.

Og innbiller du deg virkelig at tyske gutter som ble tvunget til fronten (og utgjorde det helt vesentlige flertallet av "nazistene" og deres "stormtropper") var noe ondere og/eller dårligere mennesker enn de israelsk unggutter som må i tre års tvungen militærtjeneste fra de er 18 år?

Faktisk snarere tvert imot: Mens israelerne "slipper" med opptil flere år i fengsel for vernepliktsnekt, så risikerte de unge tyskerne dødsstraff.

På tide å nøste opp alle dine i ungdomstiden ervervede prejudices og misconceptions, tror nå heller jeg..

Kan jeg spørre hvor du studerer, forresten?

9:32 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Hyggelig at jeg har minst en redeeming factor da :)
Ellers så er jeg helt enig at tyske gutter ikke var noe verre enn israelske soldater. Men Nazi-tyskland som stat og nazismen som ideologi var veldig mye verre enn Israel og sionismen. For å ikke snakke om at konsekvensene var mye verre. Og jeg vil faktisk si at vaktene i Auschwitz var hakket verre israelske vernepliktige. Israel har heller ingen raseideologi. Når det gjelder den nazistiske okkupasjonsmakten i Norge, så må jeg innrømme at jeg er ikke noen kløpper på norsk krigshistorie, men jeg innbiller meg at de tok noen jøder.....

9:49 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Forøvrig skal jeg studere i Boston til høsten men har studert i New York de siste årene.

9:54 p.m.  
Blogger Sexy Sadie said...

Jeg er skeptisk til IDF i hht palestinerne, men den her gangen bad Libanon om det.

2:49 p.m.  
Anonymous Knut Stian Olsen said...

"Israel prøver ikke å okkupere Libanon for å få Lebensraum"

Nei ikke Libanon, men alle bosettningenen på Vestbredden har det som mål.

5:43 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Sexy Sadie: Nei, Hizbollah bad om det. Og hadde det vært mulig for Israel å knuse Hizbollah for godt med denne krigføring, så ville jeg støttet den. Men det klarer de ikke, snarere tvertimot.

5:55 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home