mandag, juli 31, 2006

Bilder som lyver

For enkelte har det gått sport i å vise frem bilder av døde libanesiske barn for å fremstille Israel som den store stygge ulven i Midt-Østen. Problemet er at man kunne like gjerne vist en annen serie med bilder. Som denne for eksempel:

Her blir arabiske barn oppdratt til et liv i fred med sine naboer:






Og her ser man resultatet:








Denne fremstilling er like "sann" som den andre har lagt ut på nettet. Den forteller blant annet at også israelerne kan være ofre. Men for å forstå hele sannheten så man se alle bildene. I tillegg må man gjerne lese litt historie og ikke bare spille på følelser.

13 Comments:

Anonymous Knut Stian Olsen said...

Selvsagt er denne bildeserien like sann som den jeg hadde selv.

Det er det ingen tvil om.

Men selvmordsbombere i Israel rettferdiggjør ikke Israelske drap på barn (ei heller vice versa). Heller ikke Hizbollahs upresise rakkettangrepå på Israel rettferdiggjør at Israel skal bombe sivile voksne og barn med sine amerikanske presisjonsvåpen.

Israelsk etterretning må ha visst at det var mange barn i de bygningene. Hvis de "vet" at det var Hizbollahsoldater der må de også ha fått med seg at det var barn der også.

Hvis de derimot ikke visste det, ja da bomber de kun på måfå og da vil vi få se flere slike tragedier. Desverre...

12:53 a.m.  
Blogger Betrakteren said...

Er enig at selvmordsbombere ikke rettferdiggjør drap på barn. Og er glad for at du skrev vice versa. Det er bare det at en altfor ofte "velger side."

Det er bare det at jeg tviler på at Israel sikter på sivile med vilje, blant annet fordi de vet at de taper på det i verdensopinionens øyne.

Og (ikke for å virke belærende) men du gjør et klassisk retorisk grep her. (false dichotomy på engelsk, aner ikke hva det heter på norsk) Enten, sier du, bomber Israel på måfå eller så visste de at det var barn i den bygningen. Men det er faktisk ikke enten elller. Det kan være noe så enkelt at baserte operasjonen på mangelfull eller foreldet informasjon. På tross av moderne fremskritt, er det faktisk utrolig vanskelig å ha full oversikt over et krigsområde. Slike tragedier kan desverre forekomme, selv om de ikke bomber på måfå og 95% av bombene treffer rett mål.

1:06 a.m.  
Anonymous Martin said...

Bra! Disse bildene trenger å vises også.

1:12 a.m.  
Anonymous Knut Stian Olsen said...

Bare så det er helt klart, så har ikke jeg noe til overs for Hizbollah ;O)

Vel, 95% treff tror jeg ikke Israel har all den tid det er nesten bare sivile libanesere som er drept til nå.

Alle medier rapporterer det samme, ikke bare Europeiske, men også de store amerikanske mediene sier det samme.

De eneste som ikke sier noe om antall sivile drept i Libanon er israelske medier. Sjekk f.eks om Jerusalem Post sier noe om at det var over 30 barn som ble drept i dag. Det gjør de ikke...

1:19 a.m.  
Blogger Betrakteren said...

Nei, 95% var tatt ut av luften. Men jeg tror nok israelerne er rimelig presise. Men det er riktig at flest sivile har dødd, mest fordi Hizbollah ofte er basert i sivile områder. Det har nok dødd en del Hizbollah-medlemmer også, men de offentliggjør ikke dødstallene sine. Israel anslår Hizbollahs tap til "flere dusin" bare i bakkekamper.

Forøvrig så hvis du vil lese israelske mediaer (og det bør du ;)) bør du lese Haaretz. (haaretz.com) De har mye bra og har rimelig god balanse.

1:27 a.m.  
Blogger Betrakteren said...

Haaretz nevner da også at 54 døde hvorav 27 barn ifølge libanesisk røde kors.

1:31 a.m.  
Blogger Betrakteren said...

Martin: Takk for det :)

1:34 a.m.  
Anonymous Knut Stian Olsen said...

Takk for avistips... :O)

12:09 p.m.  
Anonymous Martin said...

Til Betrakteren: Bare hyggelig. Her er en som trenger å høre noen sannhetsord fra deg btw: http://mittlilleliv.abcblogg.no/

1:28 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Jeg leste det der. Det er vanskelig å diskutere med fanatikere. De har liksom allerede bestemt seg. Da er det mer givende å diskutere med folk som er fornuftig selv om jeg ikke er helt enige med dem. F.eks. herr Olsen her...

4:15 p.m.  
Blogger Vox populi said...

Jeg ser av introduksjonen din at du studerer internasjonal politikk i USA.

Da skjønner jeg ikke at du kan komme med følgende utsagn:

"Det er bare det at jeg tviler på at Israel sikter på sivile med vilje, blant annet fordi de vet at de taper på det i verdensopinionens øyne."

Under hvilken del av Israels korte historie har de tatt hensyn til verdensopinonen?

Israel har en alliert som alltid står ved deres side: USA. De har ikke noe stort behov for å ta hensyn til andre, og har heller ikke gjort det. USA fikk Israel til å trekke seg ut av Libanon sist ved at George Bush (den eldre) truet med å trekke pengestøtten.

Dersom Israel hadde tatt hensyn til verdensopinionen hadde de vært svært forsiktige med Qana denne gang. I 1996 bombet de og drept 120 mennesker i en FN-leir i samme by.

8:09 p.m.  
Blogger Betrakteren said...

Selvfølgelig tar de hensyn til internasjonal opinion. Det betyr ikke at de alltid bøyer seg etter den til enhver tid rådene oppfatning internasjonalt.

Israel, som alle andre prøver å finne en balanse mellom det som er i deres nasjonale interesser og verdensopinionen. Å bombe sivile med vilje er verken i Israels interesse eller noe som blidgjør verdensopinonen. Israel bombet Qana fordi Hizbollah gjemte raketter der. Det er tragisk at så mange sivile døde, men det er ingen grunn til å tro at sivile var målet.

9:41 p.m.  
Anonymous GK said...

Hei Vox populi.
Du kommer med noen synspunkter her som må svares på. For å ta det første først: "Israel driter i hva verden syns om dem." Dette er latterlig å si. Jeg tror nok ikke de bryr seg så mye om hva Norge syns. Norge har et pinlig partisk media som lager MAANGE reportasjer om enkelt-skjebner på arabisk side for å sverte Israel. Rent samfunnsvitenskaplig er dette en svadamåte og fremstille fakta, og kan kun virke til å fremheve den ene siden av saken. Dette er ikke nyhetsformidling. Av dette følger den norske folkemeningen som er skremmende Isrelsfientlig. Nordmenn som hater staten Israel vet alt for lite om konflikten og bakgrunnen for den. Så til poenget: Israel bryr seg hva andre mener. Men når verden sier at de skal bøye seg for fienden, og ikke holde på grensene som er de mener er forsvarbare, da kan de selvfølgelig ikke høre på dem. Nå bør det vel også nevnes at FN er veldig stekt preget av arabiske land, som ALLE er imot Israel i enhver situasjon. Og at vesten vil være kompis med araberne, det er jo forstålig. De har jo all oljen. (og de kan jo komme til å drive terror.. Spania er et godt eksempel på at terroristene fikk det nøyaktig som de ville ved at spanjolene stemte sosialistisk etter terrorangrepet)

Så dette med Amerika. Ja, USA støtter Israel veldig mye. Men hele den arabiske verden og store deler av Europa, samt USA støtter palestinerne med ufattelige pengebeløp. I tillegg til dette så støtter arabiske land palestinske terrororganisasjoner som, ifølge dem selv, har som mål å utslette den jødiske staten. At USA med sine mange jøder i viktige posisjoner, velger å støtte den jødiske demokratiske staten som faktisk kjemper for sin eksistens, er vel derfor meget naturlig.

Dette betyr ikke at jeg er enig med alt Israel foretar seg. Jeg syns selvfølgelig det er tragisk når sivile dør. Men vi må ikke bli blendet av media og kaste all rettferdighet og dømmekraft på båten pga disse hendelsene. Kjernen i konflikten ligger i Israels rett til å eksistere. Det dreier seg ikke om vestbredden og Gaza. Det viser alle uttalelsene av arabiske ledere i ARABISK media. Historien viser det samme. Og når NRK prøver å få oss til å tro at Israel dreper sivile med vilje, må vi være såpass fornuftige at vi avfeier dette med en gang. -Beklager at dette ble så langt...

9:24 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home